Nyheder

23.06.2004
Godt trollingfiskeri på Møn

17.06.2004
Danish Open 2004 afviklet og vinderne fundet.

24.05.2004
Dansk vinder af "Guldlaksen"

19.05.2004
InterGrejs årlige tur til Pukaviken.

23.04.2004

"Guldlaksen" tilbage til dansker

02.03.2004
Stortorsk fra Stevns

InterGrejs årlige tur til Pukaviken.
(19.05.2004)

I uge 20 er vi hvert år med Sjællands småbådsklub på den årlige tur til Pukaviken, så den er efterhånden blevet et af årets helt store trolling-højdepunkter, da vi rent erfaringsmæssigt ved at der er gode muligheder for at have kontakt med de helt store laks, der hvert år skal op i Mørrum og gyde.

Lørdag den 8 ankom vi alle. Vi var ca. 20-22 deltagende både, hvilket i år var rekord. Vi tog hurtigt på vandet så vi lige kunne nå lidt fiskeri om eftermiddagen og aftenen, men fiskeriet gav ikke noget.

Om søndagen tog vi tidligt ud og vi satsede på området syd for Gåsefetten, som ligger lidt syd for Rønneby. Vi havde fisket i 3-4 timer da det befriende hvin fra et af vores Daiwa SG47 hjul lød. Vi vendte os og så en laks springe ud af vandet. Den havde hugget på en grøn StingKing fisket efter en sideplaner. Vi fik hurtigt bjærget alle de andre stænger, så nu kunne fighten rigtigt begynde. Nu var laks 900 fod ude. Efter ca. en halv times hård kamp med flere seje udløb kunne vi sikkert nette laksen og bringe den ombord på "Kvisten". Vi fik laks vejet til 13 kg. rent.
Det var jo bare en rigtig god start på ugen, så i princippet var turen da allerede reddet der. Vi mærkede ikke til flere laks den dag, men det var også alt rigeligt.

Hele mandagen brugte vi i det samme område som vi fangede laksen i om søndagen, og det gav pote. Kl. 08.30 havde vi igen hug og denne gang var det på en efterligning af Northern King med grøn tape, fisket efter sideplaner. Det var en vild krabat, men tilsidst fik vi den ombord og den blev vejet til 7,9 kg.

Tirsdag var den vildeste dag vi nogensinde har oplevet i Pukaviken. Man kan slet ikke sammenligne fiskeriet her, med det fiskeri der foregår i Simrishamn. I pukaviken er der meget længere mellem laksene, så bare det at fange en enkelt laks kan være svært nok.
Vi fiskede stadig i samme område og kl 10.10 om formiddagen huggede endnu en laks. Fighten tog en halv times tid, hvor den bl.a. tog flere seje og lange udløb. Tilsidst fik vi den nettet og den blev vejet til 10,8 kg.

Vi gjorde det til en tradition lige at drikke en øl, når der var kommet laks i båden, men vi var ikke en gang halvt færdig med øllen før en ny laks havde hugget. Laksen tog lange udløb, og var flere gange helt oppe i overfladen hvor vi kunne se at laksen var pæn stor. Tilsidst blev den sikkert nettet og i båden fik vi den vejet til 11,2 kg.

To laks i båden samme dag og oven i købet var de bedde over 10 kg. Det var simpelthen for vildt.

Onsdag var en sur dag at være på vandet, da det regnede i flere timer af gangen. Det er ikke lige det mest optimale når man sejler i åben båd. Men vi har vores egen slogan som lyder : "Rigtige mænd sejler i åben båd".
Vi fik dog noget ud af vores anstrengelser, for kl. ca. 11.30 huggede vores 5 laks og efter hektisk fight, hvor den havde filtret sig helt ind i en af de andre liner, så kunne vi nette den og bringe den ombord. Vi vejede den til 6,0 kg rent.

Torsdag gav ikke noget selvom vi i alt var ude i ca. 12-13 timer. Om fredagen blæste det op, så vi valgte at pakke samme og tage hjem. Vi skulle alligevel have kørt om lørdagen, så det gjorde ikke så meget. Vi havde jo også nu fået vores laks...

I alt fangede vi 5 laks, som vejede 6,0 - 7,9 - 10,8 - 11,2 og 13,0 kg. De blev alle fanget på sideplanere med kuusamo 50 fod efter. De tre af laksene blev fanget på StingKing i grøn, og de sidste to blev fanget på en Northern King med grøn tape.

Knæk og bræk

Michael Kvistholm
"Kvisten"

Copyright 2005 - InterGrej.dk - Alle priser er inkl. 25% moms.